Interim management jest stosunkowo nową dyscypliną zarządzania na polskim rynku.
Pomimo tego, w pewnych środowiskach biznesowych termin ten już na stałe zagościł w słownikach Prezesów i osób zarządzających organizacjami.
Czym więc jest Interim Management?
Najkrócej rzecz ujmując Interim Management jest to „Czasowe zarządzanie na zlecenie”.
Rozkładając zaś ten termin na czynniki pierwsze otrzymamy:
Interim Management = Analiza i doradztwo strategiczne + zarządzanie projektem/zmianą organizacyjną
Takim zarządzaniem na zlecenie zajmują się wyspecjalizowane firmy lub osoby z dużym doświadczeniem w zarządzaniu, tzw. Interim Manager’owie
Interim Manager jest to osoba „gotowa na wszystko”. Czym się charakteryzuje?
-jest doświadczonym managerem , zazwyczaj najwyższego szczebla zarządczego lub Project Manager”em
-reprezentuje najwyższy poziom wiedzy dziedzinowej
-Interim manager jest nastawiony na osiąganie wytyczonych celów, z tego jest rozliczany i to go motywuje do działania
-uwielbia zmiany i łatwo przystosowuje się do nowych wyzwań i otoczenia
-emanuje wewnętrzną energią i chęcią do działania, dzięki czemu pobudza innych do działania
-doskonale radzi sobie z rozwiązywaniem problemów, a potencjalne zagrożenia i ryzyka szybko przekuwa w szanse lub silne strony przedsięwzięcia
W jakich sytuacjach najczęściej stosujemy interim management?
-przeprowadzenie zmiany w organizacji
-wyprowadzenie przedsiębiorstwa/organizacji z kryzysu
-restrukturyzacja przedsiębiorstwa
-prowadzenie projektu (tzw. interim project management )
-wdrożenie nowego produktu
-zorganizowanie nowego oddziału/placówki firmy
Korzyści i zalety Interim Management:
- Brak kosztów pracowniczych i związanej z tym biurokracji (firmy lub osoby zarządzające najczęściej wystawiają faktury za swoje usługi)
- Szybkość wdrożenia się interim managera w przedsięwzięcie/projekt.
- Przejęcie odpowiedzialności za sukces projektu lub przedsięwzięcia
- Specjalistyczna wiedza i doświadczenie dziedzinowe osób delegowanych dla konkretnego klienta.
- Możliwość korzystania z bazy wiedzy najlepszych praktyk oraz lessons learned (tzw. wniosków na przyszłość)
- Niezależność i niepodatność na wewnętrzne, najczęściej niemerytoryczne naciski (apolityczność). Dzięki temu, że wynajęty Interim Manager jest niezależny i nie podlega bezpośrednio pod kierowników funkcyjnych, jest on w stanie zaproponować najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia biznesowego całej firmy, a nie poszczególnych jednostek lub działów
- Stosowanie zestandaryzowanych i ogólnie uznanych metodyk i praktyk zarządzania: PMP, PRINCE2, IPMA
Oczywiście Interim Management to nie tylko zalety, ale również wady.
Wady i ryzyka stosowania Interim Management:
- Nawet najbardziej doświadczony Interim Manager potrzebuje czasu (od kilku dni do kilku tygodni) na zapoznanie się z projektem lub przedstawionym problemem.
- Interim Manager musi dokładnie poznać i zdefiniować rzeczywisty problem, a nie problem zarysowany przez klienta.
- Najlepsze osoby zarządzające na zlecenie zazwyczaj nie są dostępne od razu, z dnia na dzień. Przeciętny czas oczekiwania na dostępność wybranego Managera może wynieść od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Z tego względu warto jest planować z odpowiednim wyprzedzeniem zatrudnienie Interim Manager’a
- Na polskim rynku jest jeszcze bardzo mało wyspecjalizowanych firm i osób z doświadczeniem w zarządzaniu projektami na zlecenie. Dlatego bardzo trudne może być szybkie znalezienie odpowiedniej osoby w danym obszarze działalności firmy.