Interim management jest stosunkowo nową dyscypliną zarządzania na polskim rynku.

Pomimo tego, w pewnych środowiskach biznesowych termin ten już na stałe zagościł w słownikach Prezesów i osób zarządzających organizacjami.

Czym więc jest Interim Management?

 

Najkrócej rzecz ujmując Interim Management jest to „Czasowe zarządzanie na zlecenie”.

Rozkładając zaś ten termin na czynniki pierwsze otrzymamy:

Interim Management = Analiza i doradztwo strategiczne + zarządzanie projektem/zmianą organizacyjną

Takim zarządzaniem na zlecenie zajmują się wyspecjalizowane firmy lub osoby z dużym doświadczeniem w zarządzaniu, tzw. Interim Manager’owie

 

Interim Manager jest to osoba „gotowa na wszystko”. Czym się charakteryzuje?

-jest doświadczonym managerem , zazwyczaj najwyższego szczebla zarządczego lub Project Manager”em

-reprezentuje najwyższy poziom wiedzy dziedzinowej

-Interim manager jest nastawiony na osiąganie wytyczonych celów, z tego jest rozliczany i to go motywuje do działania

-uwielbia zmiany i łatwo przystosowuje się do nowych wyzwań i otoczenia

-emanuje wewnętrzną energią i chęcią do działania, dzięki czemu pobudza innych do działania

-doskonale radzi sobie z rozwiązywaniem problemów, a potencjalne zagrożenia i ryzyka szybko przekuwa w szanse lub silne strony przedsięwzięcia

 

W jakich sytuacjach najczęściej stosujemy interim management?

 

-przeprowadzenie zmiany w organizacji

-wyprowadzenie przedsiębiorstwa/organizacji z kryzysu

-restrukturyzacja przedsiębiorstwa

-prowadzenie projektu (tzw. interim project management )

-wdrożenie nowego produktu

-zorganizowanie nowego oddziału/placówki firmy

 

Korzyści i zalety Interim Management:

 

  1. Brak kosztów pracowniczych i związanej z tym biurokracji (firmy lub osoby zarządzające najczęściej wystawiają faktury za swoje usługi)
  2. Szybkość wdrożenia się interim managera w przedsięwzięcie/projekt.
  3. Przejęcie odpowiedzialności za sukces projektu lub przedsięwzięcia
  4. Specjalistyczna wiedza i doświadczenie dziedzinowe osób delegowanych dla konkretnego klienta.
  5. Możliwość korzystania z bazy wiedzy  najlepszych praktyk oraz lessons learned (tzw. wniosków na przyszłość)
  6. Niezależność i niepodatność na wewnętrzne, najczęściej niemerytoryczne naciski (apolityczność). Dzięki temu, że wynajęty Interim Manager jest niezależny i nie podlega bezpośrednio pod kierowników funkcyjnych, jest on w stanie zaproponować najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia biznesowego całej firmy, a nie poszczególnych jednostek lub działów
  7. Stosowanie zestandaryzowanych i ogólnie uznanych metodyk i praktyk zarządzania: PMP, PRINCE2, IPMA

 

Oczywiście Interim Management to nie tylko zalety, ale również wady.

 

Wady i ryzyka stosowania Interim Management:

  1. Nawet najbardziej doświadczony Interim Manager potrzebuje czasu (od kilku dni do kilku tygodni) na zapoznanie się z projektem lub przedstawionym problemem.
  2. Interim Manager musi dokładnie poznać i zdefiniować rzeczywisty problem, a nie problem zarysowany przez klienta.
  3. Najlepsze osoby zarządzające na zlecenie zazwyczaj nie są dostępne od razu, z dnia na dzień. Przeciętny czas oczekiwania na dostępność wybranego Managera może wynieść od kilku tygodni do nawet kilku miesięcy. Z tego względu warto jest planować z odpowiednim wyprzedzeniem zatrudnienie Interim Manager’a
  4. Na polskim rynku jest jeszcze bardzo mało wyspecjalizowanych firm i osób z doświadczeniem w zarządzaniu projektami na zlecenie. Dlatego bardzo trudne może być szybkie znalezienie odpowiedniej osoby w danym obszarze działalności firmy.